Milan Kundera – Yaşam Başka Yerde Pdf İndir

0 56

Milan Kundera – Yaşam Başka Yerde Pdf İndir

Şaire nerede gebe kaldığını düşündüğünde
annenin aklına üç olasılık geliyordu: bir gece
park kanapesinde, bir öğleden sonra şairin
babasının bir arkadaşının evinde ya da bir sabah
Prag dolaylarındaki romantik bir köşede.Aynı şeyi baba düşündüğünde, şairin,
arkadaşının evinde ana rahmine düştüğü
sonucuna varıyordu, çür»kü o gün her şey ters
gitmişti. Şairin annesi babanın arkadaşının evine
gitmeyi kabul etmiyordu. İki kez kavga ettiler,
ikisinde de barıştılar. Sevişirlerken komşu
dairenin kapısının gıcırdaması üzerine anne
telâşa kapıldı ve sevişmeyi kestiler. Sonra tekrar
sevişmeye koyuldular ve şairin babasına göre
gebeliğin nedeni olan karşılıklı bir huzursuzlukla sevişmeyi sona erdirdiler.

Buna karşılık annesi şaire emanet bir apartman dairesinde (dairede tam bir bekâr evi
dağınıklığı hâkimdi ve anne, üzerinde meçhul ev sahibinin pijamasının süründüğü dağınık yatağı
hatırladıkça tiksiniyordu) gebe kaldığını bir an için bile kabul etmiyordu. Park kanapelerinde ancak orospuların sevişeceğini düşünerek, istemeye istemeye ve zevk almaksızın sevişmeye razı olduğu park kanapesinde gebe
kalma olasılığını da aynı şekilde reddediyordu. Şairin, güneşli bir yaz sabahı, Praglılar’ın pazar günleri dolaşmaya çıktıkları bir vadide, diğerleri arasında çarpıcı bir biçimde yükselen büyük bir kayanın dibinden başka yerde ana rahmine düşmüş olamayacağından kesinlikle emindi.

Bu dekor birçok nedenden ötürü şairin ana
rahmine düşüş yeri olarak uygundu. Öğle
güneşiyle aydınlandığından karanlık değil
aydınlık, gece değil gün dekoruydu; doğal bir
açıklığın ortasında yeralıyordu, dolayısıyla
havalanma ve kanatlar için biçilmiş kaftandı; son
olarak da, kentin en uçtaki yapılarından çok
uzak olmaksızın, vahşiyâne yarılmış topraktan fışkının kayaların süslediği romantik bir
manzaraydı. Tüm bunlar anneye, o sırada
yaşadıklarının anlamlı bir görüntüsü gibi
geliyordu. Şairin babasına duyduğu aşk, anne
babasının yaşamlarının sıradanlığma ve
düzenliliğine karşı romantik bir başkaldırı değil
miydi? Zengin bir tüccarın kızı olup da
öğrenimini henüz tamamlayan meteliksiz bir
mühendisi severek sergilediği yüreklilikle, bu
boyuneğmez manzara arasında gizli bir
benzerlik yok muydu?

Milan Kundera – Yaşam Başka Yerde Pdf İndir

Şairin annesi o sıralarda büyük bir aşk
yaşıyordu ve kayanın dibinde geçirilen güzel
sabahtan birkaç hafta sonraki düş kırıklığı bu
aşkı hiç etkilemedi. Her ay yaşamını aksatan
mahrem rahatsızlığın hayli geciktiğini sevinçle
sevgilisine müjdelediğinde mühendis isyankâr
(ama bize sorulursa yapay ve sıkıntılı) bir
ilgisizlikle, muhakkak normal ritmine dönecek
olan önemsiz bir aksamanın söz konusu
olduğunu belirtti. Anne, sevgilisinin umutlarım
ve sevinçlerini paylaşmayı reddettiğini sezdi.
Yaralanmıştı, doktor gebe olduğunu söyleyene
kadar da bu meseleden bir daha ona sözetmedi.

Şairin babası onları kaygılarından gizlice
kurtaracak bir jinekolog tanıdığını
söylediğindeyse, anne hıçkırıklara boğuldu.
Başkaldırıların ne de dokunaklı sonuçlan
oluyor! Önce genç mühendis için ailesine
başkaldırmış, daha sonra ona karşı yardım
isteyerek ailesinin yanına koşmuştu. Anne
babası da onu düş kırıklığına uğratmadılar.
Mühendisi buldular, açık açık konuştular ve
kaçış yolu olmadığını anlayan mühendis güzel
bir evliliğe razı olup, kendi inşaat şirketini
kurmasına olanak verecek hatırı sayılır
drahomayı tartışmasız kabul etti. Sonra da, gelin
hanımın doğumundan bu yana ailesiyle birlikte
yaşamakta olduğu villaya, iki bavuldan oluşan
mütevazi servetini taşıdı.

Mühendisin hemen teslim olması, şairin
annesinin yüce bulduğu bir sarhoşlukla kendini
attığı maceranın, kesinlikle hak ettiğine inandığı
paylaşılmış büyük aşk olmadığını görmesini
engellemiyordu. Babası iyi iş yapan iki ecza
deposunun sahibiydi ve kızı da hesabını
biliyordu: kendisi her şeyini aşka yatırdığında
(anne babasına ve onların sakin yuvasına ihanet etmekten bile çekinmemişti) karşısındakinin de
ortak kasaya eşit miktarda duygu koymasını
isterdi. Haksızlığı gidermek amacıyla, ortak
kasaya yatırdığı sevgiyi geri çekmeyi
arzuluyordu ve düğünden sonra da kocasının
karşısına kibirli ve ciddi bir yüzle çıktı.

Şairin annesinin kız kardeşi baba evinden yeni
ayrılmıştı (evlenmiş ve Prag’ın merkezinde bir
daire kiralamıştı). Bu durumda yaşlı tüccar ve
karısı giriş katındaki odalarda kaldılar ve
mühendisle kızlarının, babanın yirmi yıl önce
yaptırdığı zaman seçtiği düzeni aynen koruyan
üç -iki büyük bir küçük- odaya yerleşmeleri
mümkün oldu. Dayalı döşeli bir mekânı yuva
olarak benimsemek mühendisin sorunuydu,
çünkü sözünü ettiğimiz iki bavulun
içindekilerden başka hiçbir şeye sahip değildi.
Bununla birlikte, odaların görünümünü
değiştirmek üzere ufak tefek birkaç düzenleme
önermekten de geri kalmadı. Ancak şairin
annesi, kendisini jinekoloğun bıçağı altına
göndermek istemiş olan adamın, anne babasının
karşılıklı içtenlik ve güvenle dolu yirmi yıllık
sıcak alışkanlıklarının yaşadığı mekânın eski düzenini alt üst etmeye yeltenmesine göz
yumamazdı.

Milan Kundera – Yaşam Başka Yerde Pdf İndir

Genç mühendis bu kez de dövüşmeden teslim
oldu ve sözünü edeceğimiz alçak gönüllü
protestoyla yetindi: çiftin odasında gri
mermerden daire şeklinde bir levha ve bunu
taşıyan sağlam bir kaideden oluşan bir masa,
masanın üstünde de çıplak bir adam heykelciği
vardı.

Adam sol elinde, belinin sağ tarafına
dayadığı bir lir tutuyordu. Sağ kolu, parmakları
sanki tellerden henüz aynlmışcasma havada
anlamlı bir kavis çiziyordu. Sağ ayağı önde, başı
hafifçe eğilmiş ve gözleri gökyüzüne çevrilmişti.
Adamın son derece güzel bir yüzü ve bukleli
saçları olduğunu ve heykelciğin yontulduğu
kaymak taşının beyazlığının ona yumuşak bir
kadınsılık ya da ilâhi bir bekâreti anıştıran bir
şeyler kattığını eklemeyi unutmayalım. Zaten
ilâhi sözcüğünü kullanışımız da raslantı değil;
kaidesine kazınmış yazıya göre lirli adam Yunan
tanrısı Apollon’du.

Ancak şairin annesinin lirli adamı gördüğünde
dişlerini gıcırdatmadığı pek nadirdi. Adam
çoğunlukla bakışlara poposunu sunuyor, bazen mühendisin şapkası için askı işini görüyor,
bazen o narin başına bir ayakkabı asılıyor, kimi
zaman da kokusu nedeniyle Müzler pirini daha
da iğrenç bir biçimde aşağılayan bir çorap
giymiş oluyordu.

Şairin annesi tüm bunları sabırla karşılıyorsa
bunun tek nedeni kısıtlı mizah anlayışı değildi;
kocasının, Apollon’un tepesine bir çorap
geçirecek sessizliğiyle kibarca gizlediği bir şeyi,
onun dünyasını reddettiğini ve ona ancak geçici
olarak boyun eğdiğini belli ettiğini anlamıştı.

 

 

Sitemiz hiç bir şekilde maddi bir beklenti içinde olmayıp tüm paylaşılan bilgiler ücretsizdir. Destek Olmak isterseniz reklamlara tıklayabilirsiniz…

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı FACEBOOK-PAYLASIM-GRUBU.png

 

Aşağıdaki bağlantıdan pdf kitabı indirebilirsiniz

 

Yorum Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.